Prečo dopĺňať kyselinu listovú v tehotenstve a v čom sa nachádza?

Kyselina listová by sa mala vo zvýšenom množstve užívať najmä v období tehotenstva, ideálne však už tri mesiace pred samotným otehotnením. Prečítajte si, prečo je vhodné kyselinu listovú užívať a v akých potravinách sa prirodzene vyskytuje.

Kyselina listová je vo vode rozpustný vitamín zo skupiny B-komplexu.

Význam kyseliny listovej v strave:

  • je nevyhnutná pre syntézu nukleových kyselín, čo sú látky, ktoré tvoria genetický materiál - teda DNA a RNA
  • podieľa sa tiež na vzniku mnohých aminokyselín (napríklad tryptofán, glycín alebo metionín), ktoré okrem iného pomáhajú správnemu vývoju plodu
  •  je nevyhnutná pre krvotvorbu

V čase tehotenstva

Práve v tehotenstve by sa mala kyselina listová užívať vo zvýšenom množstve, ideálne však už tri mesiace pred samotným otehotnením. Miecha a mozog dieťaťa sa vytvára už v prvých týždňoch tehotenstva a neskoršie podávanie už nemá taký efekt.

Kyselina listová napomáha deleniu buniek, podporuje rast plodu a diferenciáciu tkanív, najmä nervovej sústavy a znižuje výskyt vrodených chýb nervového systému i iných.

Nedostatok

  • spôsobuje megaloblastickú anémiu - červené krvinky sú zväčšené, zdeformované a ich schopnosť prenášať kyslík je obmedzená
  • tiež sa môžu vyskytnúť poruchy rastu i neplodnosť
  • hrozí odtrhnutie placenty a tým aj zvýšené riziko potratu

Nadbytok

  • môžu sa objaviť žalúdočné ťažkosti (horká pachuť v ústach, nadúvanie, nevoľnosť)
  • príznaky podráždenia centrálneho nervového systému (zvýšená aktivita, podráždenosť, poruchy spánku)

kh-original

Potraviny obsahujúce kyselinu listovú

Potraviny, v ktorých sa kyselina listová prirodzene vyskytuje:

  • listová zelenina (čínska kapusta, špenát, hlávkový šalát),
  • hlúbová zelenina (brokolica, karfiol, ružičkový kel),
  • koreňová zelenina (červená repa, reďkovka),
  • ostatné zelenina (špargľa),
  • ovocie (jahody, maliny, pomaranč, datle),
  • orechy (vlašské, lieskové, kešu, sezamové semienka, slnečnicové semienka),
  • obilniny (chlieb celozrnný, rožok celozrnný),
  • pivovarské kvasnice,
  • pečeň a vnútornosti (v čase tehotenstva sa však príliš neodporúčajú pre ich vysoký obsah vitamínu A aj možnú prítomnosť toxických látok).

Odporúčaná denná dávka v tehotenstve: 600 - 800 g / deň

Bežnou stravou prijmeme denne asi len 250 mikrogramov.

Aspoň mesiac pred plánovaným otehotnením a v 1. trimestri tehotenstva sa odporúča užívať preventívne kyselinu listovú denne v potravinovom doplnku.

Obsah kyseliny listovej v niektorých potravinách (mikrogramov / 100g)

Droždie     1020

Čínskej kapusty    400

Červená repa     93

Špargľa   86

Špenát    78

Karfiol     55

Brokolica   33

Sezamové, slnečnicové semienka    90

Vlašské orechy   77

Kešu    60

Celozrnný chlieb, pečivo   40

Maliny   30

TIP: Zabúdate do svojho jedálnička pravidelne zaraďovať kyselinu listovú? Stiahnite si zadarmo našej mobilnej aplikáciu, ktorá vám vždy pripomenie, že je potrebné ju zaradiť do jedálnička! Stiahnite si ju tu.

Infografika: Potraviny obsahujúce kyselinu listovú 

kyselina-listova-v-potravinach_sk-original

Autor článku: Monika Vernerová, nutričná terapeutka