Psychomotorický vývoj dieťaťa (13. - 18. mesiac)

Dieťatko kráča s rodičmi po móle.

Čo už vaše dieťatko dokáže a čo sa práve učí? Podľa akých ukazovateľov môžete sami doma pozorovať, či sa jeho vývoj uberá tým správnym smerom?

Vaše dieťa za posledný rok urobilo veľký pokrok, ktorý je pravdepodobne najviac viditeľný v jeho fyzických schopnostiach. Naučilo sa plaziť, liezť a stáť, poprípade si začalo osvojovať vratkú chôdzu. V nasledujúcom roku jeho motorický vývin nebude zďaleka tak prevratný. Najviditeľnejší bude vývin osobnosti dieťaťa, reči, a jemnej motoriky. Hodnotenie psychomotorického vývinu po 1. roku dieťaťa nie je už tak striktne merané, ako tomu bolo u dieťaťa od narodenia do 12 mesiacov.

Hrubá motorika

13. mesiac

V jednom roku a krátko po ňom vie dieťa stáť. Mali by ste dieťa emočne podporiť v radosti, že vie takú ťažkú zručnosť. Radujte sa s ním, tlieskajte a pochváľte ho. Dodáte mu tým odvahu púšťať sa do zložitejších krôčikov. Vaše dieťa môžete podporiť aj tým, že okolo neho postavíte stabilné hračky a nábytok, aby sa mohlo kedykoľvek zachytiť a oprieť sa o ne.

POZOR!

Rozhodne sa neuponáhľajte s obúvaním topánočiek. Dieťa v tomto veku žiadnu obuv nepotrebuje, kým nezačne chodiť vonku. Naopak voľná, topánočkou nespevnená nožička, má priestor pre zdravý vývin kostí a kĺbov nohy.

15. mesiac

V tomto období sa dieťa vie posadiť zo stoja a opäť vstať bez toho, aby potrebovalo pomoc cudzej osoby či predmetu. Vie liezť po schodoch hore aj dole po štyroch. Pokiaľ chodí, jeho kroky sú nerovnako dlhé a každý krok má trochu iný smer. Kroky sú neisté a nerovnako vysoké.

POZOR!

Mali by ste pri učení chôdze venovať dieťaťu veľkú pozornosť. Ak bude často padať, budú ho tieto pády odrádzať od ďalších pokusov a pokroku.

18. mesiac

Osemnásť mesačné dieťa dokáže liezť po schodoch bez cudzej pomoci, aj keď sa musí pridržiavať rukami. Jeho chôdza je stabilnejšia, dokonca zvláda chôdzu dozadu a padať by malo len zriedka. Chôdzu dozadu môžete využiť na hry s dieťaťom. Deti milujú aj "tancovanie" na hudbu, prekračovanie vyšších predmetov, kopanie do mäkkej, poprípade ozvučenej lopty. Doma určite nájdete mnoho variantov, ako dieťa podporiť v učení chôdze a v učení zmeny smeru chôdze.

Jemná motorika

12. mesiac

V jednom roku sa dieťa vie kŕmiť rukami. Jeho pokusy dostať potravinu do úst bývajú úspešné a len minimálne množstvo jedla skončí na zemi. Prácu s lyžičkou ale ešte nezvláda. V tomto veku môžete začať dieťa učiť pracovať s príborom . Postavte pred dieťa hustejšie jedlo, ktoré nebude z lyžičky skĺzavať. Dieťatko máva v obľube odhadzovanie akýchkoľvek vecí. Ak vás často rozčuľuje tým, že zhadzuje potraviny zo stola na zem, vyhadzuje hračky z kočíka a pod., verte, že to nie je tým, že by vás chcelo rozčúliť, ale si len potrebuje overovať tretí rozmer priestoru. Dobre pozná, ako je niečo ďaleko pred ním alebo vedľa neho, ale ako je čo hlboko pod ním, to ho práve teraz zaujíma.

15. mesiac

  • v tomto veku dieťa dokáže uchopiť hrnček či pohárik a napiť sa z neho bez toho, aby obsah na seba vylialo a opäť ho šikovne postaviť na stôl,

  • vie sa samo nakŕmiť lyžičkou a špiní už málo alebo vôbec,

  • pri čítaní knižky s tenkými listami obracia viac stránok naraz,

  • pri stavbe veže z kociek postaví na seba 3 kocky, bez toho, aby spadli,

  • dieťaťu môžete ukazovať, ako sa obliekajú ponožky, topánky alebo čiapky. Tieto jednoduché úkony by mohlo už zvládnuť samo.

18. mesiac

Pri čítaní z knižky obracia už len 2-3 stránky naraz. Pri stavbe veže postaví na seba 3-5 kociek. Dokáže sa úplne samostatne najesť vrátane pitia z hrnčeka. Baví ho čmárať po papieri, pričom smer čiar je viac horizontálny. Ceruzku drží väčšinou celou rukou. Vaše dieťa bude nadšené, ak mu často poskytnete papier a pastelku, prípadne štetec s farbami, k vytváraniu nádherných abstraktných "obrazov".

Osobnosť dieťaťa

12. mesiac

Ročné dieťa pozná svoje meno a rozumie výrazu "nie". Má zmysel pre humor, dokáže prejaviť náklonnosť pritlačením tváre na vašu, poprípade vás silno objíme. Ak dieťa posadíte po jedle na nočník, je možné dosiahnuť pozitívne výsledky. Avšak nie je schopné ovládať svoje vyprázdňovanie. Nechajte sa v tomto viesť svojím dieťaťom.

15. mesiac

V tomto období dieťa rado vstupuje do rozhovoru dospelých ľudí svojimi výkrikmi, dokáže neverbálne požiadať o veci, prestať činnosť pri slovku "nie". V tomto období môžete začať s výučbou "ďakujem".

Na veľkú áno, na malú ešte nie

Vaše dieťa si začína uvedomovať, že sa mu chce cikať. Má však malé zadržiavacie schopnosti, preto sa veľmi rýchlo bude chcieť vycikať. Lepšie a úspešnejšie je začínať s pokusmi pri vyprázdňovaní stolice, a to posádzaním na nočník či na detskú dosku na WC. Práve tento úkon je deťmi lepšie chápaný a ovládaný.

Posádzanie na nočník alebo na detskú WC dosku sa odporúča začať v dobe, kedy je na to dieťa mentálne zrelé. Teda v čase, keď vám dokáže akýmkoľvek spôsobom vysvetliť, že potrebuje na veľkú. Je nutné, aby bolo ochotné chvíľu sedieť (pre zaujatie dieťaťa môžete napríklad čítať knižku). Vhodné je prostredie pre dieťa "vyzdobiť”. Pre časté použitie bude iste motivujúci nočník s obrázkom či detská doska v tvare zvieratka.

18. mesiac

  • v tomto období už vaše dieťa stále viac pomáha pri obliekaní a vyzliekaní. Dovoľte mu teda, aby sa obliekalo samo (jednoduché časti odevu),

  • samo je a pije,

  • preukazuje lásku členom rodiny, domácim zvieratám a bábikám,

  • rado sa hrá vedľa iných detí, aj keď ešte nie s nimi,

  • močový mechúr a nervy vášho dieťaťa sú už dostatočne vyvinuté, takže vás môže na nutnosť použiť nočník či detskú WC dosku dobre upozorniť. Chváľte akýkoľvek úspech a všetky neúspechy prehliadajte. Neočakávajte, že sa dieťa v noci nepomočí, kapacita jeho močového mechúra je stále nedostatočná.

Reč

12. mesiac

Ročné dieťa vie hovoriť 2-3 zmysluplné slová . Dlho pred tým, než dokáže slovne vyjadriť veci, dokáže ich rozpoznať, keď sa na ne ukáže. Niektoré deti sa učia slová odzadu (napr. "s" ... "es" ... "pes") niektoré slová sa naopak učia spredu ("a" pre "auto"). Ak sa ho pri čítaní knižky spýtate, kde je napr. psík, tak obrázok psíka vyhľadá očami.

15. mesiac

Takto veľké dieťa používa vlastný žargón , čo je rad jeho vlastných výrazov pre veci, ľudí, zvieratá. Môže vyslovovať niektoré skutočná slová. Niektoré deti opakujú krátku vetu, ktorú často opakujete ("Čo to je?"), ale táto veta splýva skôr v jedno slovo.

18. mesiac

V tomto veku je vaše dieťa schopné ukázať na veľké množstvo vecí v knižke aj v bežnom živote. Jeho aktívnu slovnú zásobu by malo tvoriť približne 10 slov.

Fyzický vývoj svojho dieťaťa môžete naďalej porovnávať s ostatnými deťmi (až do 24. mesiaca) v aplikácii Rastový graf . Informácie o psychomotorickom vývoji v ďalšej dôležitej fáze života vášho dieťaťa (19. - 24. mesiac) nájde v ďalšom článku seriálu.

Psychomotorická mapa vývoja detí

Stiahnite si našu psychomotorickú mapu pre deti vo veku od 1. do 3. roka života a majte všetky informácie o vývoji vášho dieťatka poruke.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka