Nadúvanie v tehotenstve

Nadúvanie je proces, ktorý je bežnou súčasťou trávenia. Časť plynov sa do tela dostane prehĺtaním, ďalšie vzniká pri vstrebávaní a rozkladaní potravy. Plyny sa väčšinou resorbujú späť v čreve a zvyšok odchádza tráviacou trubicou von. Nadúvanie je veľmi individuálne, je podmienené skladbou potravy, rýchlosťou tráviacich procesov a bakteriálnym osídlením čreva.

Prečo v tehotenstve dochádza k nadúvaniu

V tehotenstve je nadúvanie pomerne bežnou záležitosťou. Príčinou je nadmerná tvorba a hromadenie plynov v čreve. V ranom štádiu tehotenstva je nadúvanie ovplyvnené hormonálne: progesterónom.

Hormón progesterón sa tvorí spočiatku v žltom teliesku vaječníka a neskôr v placente, a je zodpovedný za udržanie tehotenstva. Má tiež vplyv na ochabnutie hladkej svaloviny čreva, čo bráni ľahkému odchodu plynov.

Trávenie potravy trvá dlhšie a to má za následok viac kvasenia a väčšiu tvorbu plynov.

V neskoršom štádiu tehotenstva tlačí rastúca maternica na črevá, čím dochádza k mechanickému spomaleniu postupu potravy a plynov.

Ako si s nadúvaním poradiť

Nadúvanie nie je väčšinou nutné liečiť medikamentózne.

Obvykle sú dostačujúce nasledujúce režimové opatrenia:

  1. na jedlo je vhodné si vymedziť dostatok času a snažiť sa jesť pomaly
  2. vhodné sú malé porcie jedla viackrát denne (6 - 8 x denne)
  3. odpočinok v ľahu po jedle až cca za 2 hodiny, nie bezprostredne po konzumácii jedla
  4. voliť vhodnú skladbu potravy
  5. dostatok pohybu (prechádzka 20 minút / denne, cvičenie na lopte krúživými pohybmi panvy ráno a večer 5-10 minút, plávanie, tehotenská joga)
  6. riešiť zápchu (v tehotenstve je veľmi častá a má rovnaké príčiny ako nadúvanie), veľmi dobre pomáha voľnopredajný Lactuloza sirup
  7. aplikovať teplo na brucho - stačí teplý vankúš na brucho (NIE termofor či iný zdroj intenzívneho tepla)
nadymani-original
Potraviny, ktoré je vhodné obmedziť alebo úplne vylúčiť:

- strukoviny: hrach, fazuľa, šošovica

- zelenina: kapusta, cibuľa, cesnak, kel, karfiol, brokolica, kaleráb

- ovocie: slivky, hrušky                      

- pečivo: čerstvé biele pečivo, pečivo z kysnutého cesta

- slané potraviny: údeniny, zrejúce syry, príliš korenené jedlá

- nápoje: kyslé šťavy, nápoje sýtené oxidom uhličitým (bublinkové nápoje)

Naopak odporúčané sú tieto potraviny a nápoje:

- zelenina: paradajky, uhorky, červená repa, zemiaky

- ovocie: pomaranče, grepy, jablká

- nápoje: neperlivá voda, bylinné čaje: mätové, feniklové, kamilkové, rascový odvar (zvarená hrsť rascových semienok + šalvia + fenikel sa lúhuje 10 minút, po scedení sa dochucuje medom)

- probiotiká (Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus)

- ďalšie: chudé mäso, nízkotučné syry, jogurty so živými kultúrami, cmar, acidofilné mlieko ryža, tmavé pečivo

Ak táto režimové opatrenia nestačia, je vhodné sa vypraviť do lekárne a zakúpiť voľne predajný liek proti nadúvaniu vo forme kapsúl: Espumisan.

Obsahuje simetikon, ktorý sa nevstrebáva zo zažívacieho traktu a preto neprechádza placentou. Jeho užívanie počas tehotenstva je bezpečné pre matku i bábätko. Výhodou je tiež to, že neovplyvňuje vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch (vitamín A, D, E, K).

Z potravinových doplnkov funguje veľmi dobre Nobal, ktorý obsahuje simetikon a mätovej silice.

Lekára je nutné bezodkladne vyhľadať, ak sa k nadúvaniu pripojí silné bolesti brucha až kŕče, nevoľnosti, hnačka či krv v stolici.

Mohlo by vás zaujímať: Bolesti v podbrušku v tehotenstve