Psychomotorický vývoj dieťaťa (19. - 24. mesiac)

  • Čo už vaše dieťatko dokáže a čo sa práve učí v období od roku a pol do dvoch rokov? 
  • Aký je správny vývoj reči v tomto období? 
  • Aké hry ho zaujmú a zabavia?
Feet of Caucasian toddler boy with magnets in front of refrigerator.

Vaše bábätko vám rastie pred očami, začína sa prejavovať jeho osobnosť, dokáže si samo čistiť zúbky, umyť si ruky aj tvár, s vašou pomocou sa už zvládne obliecť aj vyzliecť, napriek tomu sú ešte úkony, ktoré mu budú robiť väčšie, či menšie problémy.

Hrubá motorika

Medzi 19. a 21. mesiacom

V tomto období sa vaše dieťa postupne naučí zdvihnúť hračku zo zeme bez toho, aby spadlo. Ľahko si poradí s chôdzou vzad a dokáže chodiť po schodoch len s prísunom jednej nohy, bez toho aby sa muselo pridržiavať zábradlia. Pri chôdzi sa zvládne rýchlo zastaviť, otočiť, a zvládne aj ľahšie kopanie do lopty, pričom musí krátkodobo udržať rovnováhu na jednej nohe. Vaše dieťa je unesené všetkým, čo robíte vy sami. Nebojte sa ho teda zapojiť do spolupráce.

Čo zvláda samo?

  • Samo si môže čistiť zuby (vy ale musíte kvalitu vyčistenia po jeho snahe opraviť).

  • Samo sa môže pokúšať umyť si ruky a tvár.

Čo zvládne s vašou pomocou?

  • Dokáže spolupracovať pri obliekaní a vyzliekaní.

Vo veku 2 rokov

V dvoch rokoch dieťa začína chápať rytmus. Pravdepodobne ste predtým pozorovali, že vaše dieťa rado tancuje či hrá na akýkoľvek nástroj. V súčasnej dobe začínajú mať jeho tanečné pohyby a vydávané melódie rytmus. Vďaka tancu, ktorý väčšina detí miluje, dochádza k rozvoju pohybových schopností dieťaťa. Podporujte ho v tanci a aj vy sa s ním pohybujte v rytme hudby. Jednak dieťa "kopíruje" pohyby od vás a zároveň spolu trávite aj príjemné chvíle.

Čo zvláda samo?

  • Dvojročné dieťa vie behať (nevie však ešte spomaliť a zatočiť v behu).

  • Ľahko dokáže urobiť drep a znovu sa postaviť.

Jemná motorika

Vo veku 2 rokov

Čo zvláda samo?

  • Do veku 2 rokov by malo dieťa zvládnuť prevracať v knižke jemné stránky jednu po druhej.

  • Malo by sa naučiť obliecť si ponožky, čiapku alebo nohavice v páse na gumičku.

  • Zvládne otočiť kľučkou, tak aby si samo otvorilo dvere (ľahšie je otváranie smerom od seba).

  • Malo by dokázať postaviť vežu zo 4 kociek.

Čo zvládne s vašou pomocou?

  • Tričko alebo sveter zvládne natiahnuť cez hlavu, ale orientácia predného a zadného dielu stále zostáva na vás, rovnako tak ako aj prevlečenie rúk cez rukávy.

  • Tiež zvládne viesť jazdec po zipse - zapnúť a rozopnúť ho, ale zapínanie gombíkov je stále veľmi ťažké.

tip na hru

Ako hru môžete nechať dieťa samostatne vybrať oblečenie, ktoré si potom bude pokúšať obliekať. Majte ale trpezlivosť a na samostatné obliekanie vždy vyhraďte dostatok času pred nutným odchodom.

Osobnosť dieťaťa

Vaše dieťa bude chcieť pomáhať iným a robiť všetko za seba samo. Niektoré deti sa dokonca zlostia, ak čokoľvek chcete urobiť za nich. To platí aj o činnostiach, ktoré ešte samo nezvláda. Obrňte sa teda trpezlivosťou a mierumilovnosťou!

Vodca alebo bezstarostný rojko?

V tomto veku začína byť povaha dieťaťa viac jasná.

  • Môže byť vodcom či naopak dieťaťom, ktoré skôr počúva a hĺba nad vecami.

  • Môže byť bezstarostné či starostlivé (dievčatká sú všeobecne viac starostlivé, hlavne o bábiky).

  • Kritiku môže prijímať ľahko či so slzami.

Pocit zodpovednosti

Ukážte svojmu dieťaťu, ako sa "popasovať" s problémami. Zahŕňajte dieťa viacerými zodpovednosťami, ktoré je schopné zvládnuť (napr. upratovanie plastového riadu z kuchynskej umývačky do skrinky, upratovanie hračiek pred spaním, apod). Nechajte batoľaťu dostatok času, aby sa mohlo sústrediť na dôležité veci a dokončiť svoju úlohu. Ak vás požiada o pomoc, vždy hneď pomôžte a neúspechy rozptýľte odvedením pozornosti inam či povzbudením, že nabudúce sa činnosť určite podarí.

Reč

Medzi 19. a 21. mesiacom

V tomto období sa reč stáva ucelenejšia a náročnejšia. Slovná zásoba je veľmi variabilná. Niektoré deti v dvoch rokoch používajú aktívne cca 30 slov, iné deti skladajú jednoduché vety alebo súvetia a ich aktívna slovná zásoba siaha k 100 slovíčkam.

Do dvoch rokov by ale všetky deti mali klásť jednoduché otázky:

"Kam ideš?" A dávať jednoslovnú či dvojslovnú odpoveď: "Tam". Často používajú dvojslovné spojenia. Chápu pojem "moje" a "nemôžem".
U mnohých detí je koordinácia jazyka a artikulácie hovoridiel ešte nevyvinutá. Preto často dieťaťu rozumejú len jeho najbližší, ktorí majú výslovnosť dieťaťa dobre "napočúvanú".

19. mesiac

U dieťaťa rok a pol starého je vhodné začať s čítaním "naozajstných" knižiek s jednoduchým textom a početnými ilustráciami. Podporíte tým rozvoj slovnej zásoby. Spočiatku sa vám môže zdať, že čítanie je pre dieťa náročné, ale postupom času uvidíte, že nastane expanzívny rozvoj aktívne používaných slov vrátane správne použitej gramatiky.

Námety na hry

Čarovanie s bubilnami

Deti vo veku okolo roka a pol začínajú fascinovať bubliny a nadšene do nich fúkajú. Ak by ste si chceli pre svoje batoľa vyrobiť "domáci" bublifuk, ponúkame jednoduchý recept.

Domáca výroba bublifuku

Rozpustite 180 ml tekutého pracieho prostriedku alebo detského šampónu v 1,8 litroch vody. Pridajte 240 ml glycerínu na zosilnenie steny bublín. Jednoduché vyfukovátko zostrojíte tak, že jeden koniec drôtika zatočíte do krúžku.

Modelovanie

Na rozvoj jemnej motoriky ruky je vhodné napr. modelovanie. Ak ste zástancami toho, že dieťa by nemalo prísť do styku s ničím, čo by mohlo byť nevhodné na požitie, ponúkame recept na modelovacie cesto z potravín. Chutné pre dieťa síce nebude, ale aspoň máte istotu, že sa dieťaťu nič nestane, ak kúsok cesta ochutná.

Hustota cesta a jeho tuhosť, záleží na vás, respektíve na tom, koľko vody do cesta pridáte. Pre menšie deti odporúčame skôr jemnejšie a mäkšie cesto. Ak je cesto príliš tuhé a dieťa z neho nemôže nič vymodelovať, prestáva ho hra baviť.
U detí mladších ako 1,5 roka počítajte skôr s trhaním, stláčaním a podobným zoznamovaním sa s hmotou.

Deti vo veku okolo 2 rokov dokážu s pomocou vytvoriť napr. slimáka tým, že vypracujú s vašou pomocou hada a na neho pritlačia ulitu, ktorú nájdete na prechádzke v prírode.

Výroba modelovacieho cesta pre deti

Vo veľkej mise zmiešajte 425 g múky, 120 ml oleja a 120 ml vody. Dobre prepracujte, a ak treba, pridajte vodu, aby sa hmota dobre spojila. Pre pestrosť môžete rozdeliť cesto na niekoľko častí, a tie potom zafarbiť rôznymi odtieňmi potravinárskej farby.

Mnoho ďalších návrhov na hry, ktoré sú vhodné pre staršie deti nájdete v ďalšom článku zo seriálu o psychomotorickom vývoji.

Prajeme vám veľa radostnej zábavy pri hre s vašimi deťmi.

Psychomotorická mapa vývoja detí

Stiahnite si našu psychomotorickú mapu pre deti vo veku od 1. do 3. roka života a majte všetky informácie o vývoji vášho dieťatka poruke.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka

Související články

Zjistěte více o mateřství

mom and baby

Spojte sa s našou poradňou odborníkov

Potrebujete radu? Spojte sa s nami. Pomôžeme vám s otázkami týkajúcich sa tehotenstva, materstva, rodičovstva alebo výživy detí.

Na vaše otázky sme pripravení odpovedať každý všedný deň od 8:30 do 16:00.

Dôležité upozornenie

Pre výživu novorodencov a dojčiat je najprirodzenejšou a najvýhodnejšou stravou, zastúpením a kvalitou živín, materské mlieko. Dojčenská výživa by mala byť používaná len na základe odporúčania lekára alebo osoby kvalifikovanej v oblasti výživy ľudí, farmacie alebo starostlivosti o matku a dieťa. Svetová zdravotnícka organizácia doporučuje výhradné dojčenie do 6 mesiacov veku dieťaťa, a pokiaľ je to možné, pokračovat v dojčení až do dvoch rokov veku dieťaťa. Vždy majte na pamäti, že rozhodnutie prestať dojčiť môže byť nevratné. Prechod na dojčenskú výživu má i zvýšené finančné a sociálne dopady oproti dojčeniu. Pre zdravie dojčaťa je důležité dôsledne dodržiavať doporučený postup prípravy, dávkovanie a použitie dojčenskej výživy uvedený na obale. Spôsob použitia a ďalšie informácie na obaloch. Batoľacie mlieka, príkrmy, kaše a sušienky majú byť iba súčasťou zmiešanej a vyváženej stravy. Potraviny pre zvláštnu výživu. 

x