Sedem rád, ako na rodinné chudnutie

7 rád, ako bojovať s nadváhou v rodine

Nadváha je jednou z najrozšírenejších civilizačných chorôb a nepostihuje len dospelých, ale aj deti. Zdravá strava a aktívny životný štýl sú základom úspechu. Pokúste sa odtrhnúť od zažitých návykov a začnite žiť inak, zdravšie, položíte tak základy pre lepší život nielen vám, vašim deťom, ale aj vnúčatám a ďalším generáciám.

Základnou otázkou je, či nechať chudnutie v rukách dieťaťa, alebo ich naopak jednoznačne viesť a prísne kontrolovať. Záleží to samozrejme na veku i povahe dieťaťa. Isté je, že časom nastane doba, kedy sa bude dieťa rozhodovať úplne samostatne, ale vy mu môžete dať teraz základ, ktorý ovplyvní, budúci postoj dieťa k jedlu a pohybu až bude bez vašej prítomnosti a úplnej kontroly.

 Vo vašej moci teda je, aby ste svojmu dieťaťu vytvorili nenásilný počiatok nového životného štýlu. Pokúste sa rozbúrať zažité návyky a začnite žiť inak, zdravšie, pripravíte lepší život nielen vám, vašim deťom, ale aj vnúčatám a ďalším generáciám.

1. BUĎTE VZOROM

Buďte dieťaťu ukážkovým vzorom pri zmene stravovacích návykov. Donúťte otecka, nech podporuje alebo prinajmenšom nekritizuje s výraznými grimasami či poznámkami pokrmy, ktoré chcete, aby dieťa jedlo. Ukázalo sa, že nové jedlo je potrebné dieťaťu predložiť najmenej 7x, aby si ho obľúbilo a osvojilo. Rozprávajte im o vašich úspechoch, ktoré deti nevideli. Pochváľte sa, ako ste napr. pri oslave v práci ochutnali vlašského šalátu len symbolicky, a zatiaľ čo kolega zjedol celý tanier vyprážaných zemiakových lupienkov, vy ste si ich vzali len päť.

 2. POHYBOVÉ AKTIVITY

Vzorom by ste mali byť nielen v stravovacích návykoch, ale aj v pohybovej aktivite. Pre dieťa je náročné ísť cvičiť namiesto pozerania televízie, zatiaľ čo celá rodine sedí a zabáva sa pri televízií. Najmenej časovo náročná je postupne dávkovaná jazda na rotopede. Vy pri správach a dieťa pri reláciách, ktoré má rado. Druhy pohybu je potrebné striedať. Uvidíte, že spoločne vykonávané aktivity upevnia aj rodinné vzťahy.

 3. SPOLOČNE K CIEĽU

Dôležité je, aby ste do nového spôsobu života zapojili celú rodinu, teda aj tých členov rodiny, ktorí nepotrebujú schudnúť. Zdravší životný štýl prospeje všetkým. Dieťa sa bude len ťažko správať inak ako jeho otecko, či brat. A aká je zlatá stredná cesta? Kompromisy sa dajú nájsť vždy a pre všetkých. Lepšie stravovacie návyky a zvýšenie pohybovej aktivity si môže osvojiť každý člen rodiny.

 4. DIEŤA JE DÔLEŽITEJŠIE

Vieme, že v dnešnej uponáhľanej dobe máte neustále pocit, že nestíhate. Na druhej strane však zase platí, že na čo si človek nájsť čas chce, na to si ho nájde. Zabúdať môžete najmä spočiatku nácviku nového správania na menej dôležité práce a venujte čas sebe a dieťaťu. Vyčleňte si aspoň každý druhý deň čas na nejakú pohybovú aktivitu aj za cenu, že byt nebude vyzerať ako zo škatuľky.

Mohlo by vás zaujímať: Výživa batoliat - sprievodca mliečnou výživou 1 - 3 roky

5. CHVÁĽTE, CHVÁĽTE, CHVÁĽTE

Nešetrite chválou, odmieňajte, chváľte dieťa a nielen za zhodené kilogramy, ale aj za plnenie čiastočných cieľov. Každý je rád pochválený. Vy ste potešení, keď vás pochváli šéf v zamestnaní, študenti milujú ocenenie učiteľov a deti sú šťastné, keď ich pochváli rodičia. Prináša im to pocit uspokojenia.

V Amerike bol uskutočnený výskum, v ktorom boli porovnávané dve skupiny obéznych detí, ktoré sa snažili schudnúť. Rodičia prvej skupiny detí dostali pokyny, aby deti pri chudnutí veľa chválili, a odmieňali ich. Rodičia druhej skupiny tieto pokyny nedostali. Za päť mesiacov od začatia štúdie schudli deti prvej skupiny trikrát viac, než deti, ktoré neboli odmieňané.

Slová robia niekedy divy. Pochvala pomáha deťom budovať sebadôveru, ktorej najmä obézne deti nemajú dostatok. Odmena a pochvala sú najviac účinné, keď prídu okamžite po správnom správaní. Buďte v odmieňaní dôslední, reagujte na určité správanie vždy rovnako, nikdy sa nesmie stať, že raz dieťa za určité správanie odmeníte a inokedy ho pokarháte.

 Nesmie sa teda stať, že napr. vynadáte dieťaťu, že si kúpilo zmrzlinu a druhý deň mu ju kúpite za to, že si opravilo známku v škole. Alebo sľúbite dieťaťu, že ak bude daný týždeň dodržiavať zásady správnej výživy, na ktorých sa dohovoríte, že pôjdete do zoologickej záhrady. Potom tam naozaj ísť musíte bez ohľadu na to, že skoro "dostávate infarkt" z neuveriteľného neporiadku, ktorý dokázalo dieťa vyrobiť v izbe za jedno popoludnie.

 6. RÝCHLO OD STOLA

Skúste porušiť rodinné tradície a pri rodinných oslavách si vopred naplánujte činnosti, pri ktorých strávite minimum času pri stole. Uvidíte, že sa dieťa nakoniec bude radšej hrať než sedieť s plným bruchom za stolom.

 7. SKONČITE S DOBRÝMI OTECKAMI A ZLÝMI MAMIČKAMI

Nepodceňujte množstvo jedla, ktoré dieťa zje u kamarátov. Dohodnite sa s učiteľmi v školskej jedálni, aby nedochádzalo k tomu, že budú dieťa nútiť do dojedenia celého obeda. Pripravte tiež dieťaťu do chladničky tanierik s chutne vyzerajúcou zeleninou, odtučnený tvaroh s ovocím a pod., Aby dieťa, až príde napríklad hladné zo školy, malo po čom siahnuť. Vyhraďte mu miesto v chladničke, z ktorého si môže vyberať potraviny.

 V dnešnej dobe je bežné, že mnoho detí z rozvedených manželstiev trávi víkendy s druhým rodičom, väčšinou s otcom, s ktorým nežijú v spoločnej domácnosti. Nech sú medzi vami a vaším bývalým partnerom vzťahy akékoľvek, blaho dieťaťa máte na mysli obaja, a tak zoznámte druhého rodiča s novým spôsobom života.

 

POMÔŽU AJ RODINNÉ KURZY ZNIŽOVANIA NADVÁHY

Na záver vám prajeme, aby sa vám pokyny uvedené vyššie darilo dodržiavať. Buďte v strehu, aby ste mohli dieťa, keď urobí niečo dobre, pochváliť. Dajte deťom už teraz odmenu v podobe vašej podpory, ktorá zmení navždy ich život a zároveň im ho predĺži. Podchytiť obezitu u detí je veľmi dôležité, pretože bohužiaľ dieťa s kilami navyše z obezity väčšinou nevyrastie. Rodičia v to len často dúfajú, a preto sa nesnažia nijako dieťaťu pomôcť.