Psychomotorický vývoj dieťaťa (7. - 8. mesiac)

Psychomotorický vývoj dieťaťa (7. - 8. mesiac)

 Kolektiv odborníků Kolektiv odborníků
3 minúty čítania

V tomto období sa začína bábätko liezť a mnoho rodičov to zvádza aj bábätko sadať. Predčasné posadzovanie je ale zlé. Zistite, ako sa naučiť s novými pohyby svojho dieťaťa pracovať.

Do obľúbených

Psychomotorický vývoj dieťaťa (7. - 8. mesiac)

 Kolektiv odborníků Kolektiv odborníků
Vývoj novorodenca a dojčaťa 3 minúty čítania

V tomto období sa začína bábätko liezť a mnoho rodičov to zvádza aj bábätko sadať. Predčasné posadzovanie je ale zlé. Zistite, ako sa naučiť s novými pohyby svojho dieťaťa pracovať.

Do obľúbených

Kedy vaše bábätko prestane so slintaním a kedy mu už nebudete musieť mixovať stravu? Dozviete sa tiež, ako môže vývoj bábätka narušiť skoré nútenie k stávaniu na nožičky alebo napríklad naša snaha urýchliť jeho vývoj predčasným posadzováním.

7. mesiac

Vaše bábätko rastie ako z vody. Každým týždňom je šikovnejšie a získava stále nové zručnosti, ktoré veľmi rado precvičuje a zdokonaľuje ich.

Čo by malo bábätko dokázať v ľahu na chrbte?

Suverénne preberá hračku z rúčky do rúčky, koordinovane sa s ňou hrá (trasie, pretáča, máva, a pod.).

Bábätko sa čím ďalej častejšie hrá s nožičkami . V 6. mesiaci si dokázalo dosiahnuť na chodidlá a prstíky, ale v 7. mesiaci zdokonalí hru o "ochutnávanie" nožičiek . Vaše bábätko dokáže bruško stiahnuť natoľko, že vytiahne nožičky vysoko nad hrudníček, uchopí ich a vloží do úst. Bude tiež nadšené, pokiaľ s ním túto hru budete hrať aj vy tak, že mu budete jeho nožičkami ťukať na jeho nos , ústočká či telíčko. Iste na bábätku uvidíte úprimný smiech.

Za každých podmienok by malo vaše bábätko udržať os tela v rovine tak, aby os hlavičky, krku, tela a nôh bola v jednej priamke. Hlavička by teda nemala byť naklonená, ramienka by mala byť rovnako vysoko, bruško a hrudníček by mali smerovať priamo k stropu bez akejkoľvek rotácie a nožičky by malo dieťa zvládať držať priamo nad bruškom či hrudníkom a hlavičkou. Táto schopnosť, či dieťa dokáže alebo nedokáže udržať os symetrickú, sa prejavuje najviac u novo vznikajúcich zručností. Aj zdravo vyvíjajúce sa dieťatko má nárok pri novej zručnosti máličko "pochybiť" v udržaní osi , ale počas týždňa či dvoch by malo aj novú zručnosť zvládať a zároveň udržať svoje telíčko v osi.

Čo by malo bábätko dokázať v ľahu na brušku?

Úplne bez problémov zvláda hru s hračkou na brušku . Opiera sa o jednu ruku, respektíve lakeť a predlaktie a druhú ručičku dokáže uvoľniť na uchopenie hračky. Bežne by malo striedať oporu o pravú aj ľavú ručičku a protiľahlú nožičku.

Bábätko sa dokáže oprieť o obe, v lakťoch natiahnuté ručičky, pričom sa opiera o otvorené dlane. Dostalo sa tak do tzv. " Druhého poschodia ", odkiaľ má opäť o máličko lepší výhľad po svojom okolí. Aj v tejto polohe dokáže, tentoraz bezpečne, uvoľniť jednu ručičku k úchopu hračky. Pokiaľ na hračku dosiahne, ľahne si do svojej už nacvičenej polohy, kedy sa opiera o lakeť a predlaktie a zároveň si trošku nakročí protiľahlou nožičkou.

Pokiaľ na hračku nedosiahne, má niekoľko možností, ako sa pokúsiť na ňu dosiahnuť:

Môže sa pokúsiť tak intenzívne vzpierať na natiahnutých ručičkách a prehýbať v chrbátiku, až vďaka pretiahnutiu svalov bruška a svalov na prednej strane stehien dôjde k akémusi " katapultu " a vaše bábätko sa dostane na všetky štyri do polohy kľačmo . Táto poloha, respektíve spôsob jej dosiahnutia, je ale pre neho slepou uličkou. Aby bolo schopné "vykročiť" v ústrety k hračke, muselo by sa do tejto polohy dostať nakročením jednej a následne druhej nožičky. Tento zložitejšie úkon ale pochopí až približne o mesiac neskôr. Nezostane mu teda nič iné než si znovu ľahnúť na bruško a skúsiť iný spôsob.

Môže sa pokúsiť o plazenie . Väčšinou ale skončí prvé pokusy jednoduchým točením na brušku dokolečka. Veľmi rýchlo však pochopí, že ak nedosiahne na hračku pred ním, určite mu bude stačiť hračka vedľa neho a účelne sa bude točiť vpravo i vľavo.

POZOR!

Väčšinou sa deti začínajú točiť výhradne na jednu stranu, ale nemali by zostať pri otáčaní do jednej strany a do dvoch týždňov by mali zvládnuť aj točenie za druhou rukou.

Konečne sa plazí

Ide o veľmi koordinačne zložitú zručnosť , ktorú by vaše bábätko malo zvládnuť v 7. mesiaci. Zdravé deti, ktoré netrpia asymetrickým držaním tela, zvládajú plazenie tak, že striedajú súčasné pritiahnutie pravú ručičkou a odraz ľavou nožičkou so súčasným pritiahnutím ľavú ručičkou a pravú nožičkou. Ak má dieťa asymetrické držanie, hoci drobné, bude voliť pritiahnutie a odraz výhradne jednou rukou a nohou.

Poprípadne deti, u ktorých nefungujú príliš brušné svaly , sa budú priťahovať súčasne oboma ručičkami a nožičky za sebou iba potiahnu. Všetku prácu teda vykonávajú ruky, šijové a chrbtové svaly.

Koniec škúlenia a nekoordinovaným pohybom očí

V 6. mesiaci malo vymiznúť škúlenie . Teraz by teda súhra okohybných svalov mala byť už na tak dokonalej úrovni, že by vaše bábätko už nemalo mať občasné nekoordinované pohyby oboch očí.

Tiež súhra svalov jazyka a mimických svalov už funguje úplne bezproblémovo. Vaše bábätko prestane počas 7. mesiaca slintať (výnimkou sú obdobia rastu zúbkov, keď sa ešte u niektorých detí môže slintanie objaviť), pretože jazyk už dokáže nadbytok slín posunúť smerom k hrtanu a dochádza teda k počiatkom prehĺtania.

Nebude trvať dlho a aj žuvanie sa zdokonalí natoľko, že mu už nebudete musieť mixovať všetko jedlo na kašu . Učenie žuvania môžete podporovať tým, že v jedle necháte napr. 0,5 alebo 1cm veľké kúsky mäkkých cestovín a pod .

S rozvojom mimických svalov dochádza aj k tvoreniu prvých slabík. Nemajte bábätku za zlé, že jeho prvé "slovíčka" možno budú TATA, hoci vy ste tou osobou, s ktorou trávi 100% času. Vyslovenie prvého zmysluplného slova, ktoré vaše dieťa povie, je veľmi silný okamih. 

8. mesiac

Koniec polihovania

Tiež ôsmy mesiac bude vo vývoji vášho bábätka zlomový. V ľahu na chrbte alebo na brušku už totiž veľa času nestrávi. Jeho motivácia dosiahnuť na hračku, doplaziť sa za mamou, ktorá odstúpila, a pod., Pre neho bude silným "hnacím motorom". Vďaka možnosti oprieť sa o natiahnuté ruky a zručnosti uvoľniť jednu ručičku pre hračku zrazu zistí, že si aj v tejto polohe môže dovoliť pracovať so svojím ťažiskom.

Vyskúšajú si, že sa môže opierať o jednu ruku, zároveň o jeden bok, respektíve jednu stranu panvy a o nožičku. Táto poloha bude pre neho veľmi stabilná a bude sa v nej často hrať. Nebude teda už potrebovať ľahnúť si späť na bruško, aby si mohlo získanú hračku dobre prezrieť. Spočiatku bude tento tzv. " Šikmý sed " vykonávať v menej labilnej výške, a to tak, že ručičku, o ktorej sa bude opierať, nechá pokrčenú, a opierať sa bude o lakeť a predlaktie, o jednu stranu panvy a o natiahnutú nohu, zatiaľ čo druhá bude voľne položená. Akonáhle sa stane táto poloha istú, bude bábätko experimentovať ďalej.

Bude sa opierať o natiahnutú ruku, respektíve iba dlaň, jednu stranu panvy a o tentoraz pokrčenú nohu. Druhú nožičku bude mať buď položenú voľne pred telom, alebo ju postaví tak, že sa chodidlom dotkne zeme. Toto je pre vás jasnou známkou, že nebude trvať dlho a vaše bábätko sa pri nábytku samo postaví!

Ručičky vášho dieťaťa sú teraz už natoľko šikovné, že dokážu uchopiť aj drobný predmet tak, že ho prakticky drží len palec a ukazovák, poprípade ešte prostredník. Ľahko si potom môže vkladať napríklad drobné lupienky do pusinky.

POZOR NA PREDČASNÉ STÁVANIE ČI POSADZOVANIE!

Veľkou chybou je, ak mamičky či príbuzní chcú uponáhľať vývoj dieťaťa tým, že ho dávajú stáť či posádzajú sami.

A) Vývoj dieťaťa, ktoré na sedenie a státie dospeje samo

Tým, že dieťa dospieva k jednotlivým zručnostiam samo, dochádza aj k spevneniu trámcoviny v kostiach , zosilnenie svalov a väzov. Ak dieťa už dokáže samo nejaké zručnosti dosiahnuť, je to tiež známka toho, že jeho svalovo-kostený aparát je natoľko silný, aby váhu dieťaťa uniesol.

B) Vývoj dieťaťa, ktoré bolo predčasne posadzované a nútené na stáť

Ak je predčasne posadzované dieťa, ktoré na zručnosť ešte nedospelo, môže dôjsť nielen k poškodeniu väzov , ale aj stavby kostí a trvalo tak môžete dieťa poškodiť.

Vplyvom toho potom u detí môžu vznikať:

  • skoliózy chrbtice,
  • ploché nohy,
  • kolienka do písmena O alebo X,
  • vtáčeanie nožičiek pri chôdzi a pod.

Z vyššie uvedeného jasne vyplýva, že by sme na deti nemali naliehať . Preto ich prosím neposadzujte, nestavajte ich, nenúťte ich chodiť za zdvihnuté ručičky, nepoužívajte chodítka, skákadlá či iné "pomôcky" určené pre deti , ak ich motorický vývoj ešte natoľko nedozrel, aby dokázali samy udržať vlastnú os tela vzpriamenú. 

Pokračujte na ďalší článok o psychomotorickom vývoji detí starých 9 až 10 mesiacov.

Psychomotorická mapa vývoja detí

Stiahnite si našu psychomotorickú mapu pre deti vo veku do 1. roka života a majte všetky informácie o vývoji vášho dieťatka poruke.

Autor: Mgr. Iva Bílková, fyzioterapeutka

Pomohol vám článok?
Podobné témy
Psychomotorický vývoj Starostlivosť o novorodenca a dojča
Zdieľajte článok s priateľmi
Do obľúbených
Podobné témy
Psychomotorický vývoj Starostlivosť o novorodenca a dojča
Podobné články
Nutriklub stále rastie.
Ďakujeme vám za dôveru.
Chcem sa zaregistrovať
20+
Odborníkov sa zapojilo do tvorby obsahu
45 000+
Spokojných mamičiek a oteckov
350+
Článkov
od odborníkov
25 000+
Zodpovedaných otázok v našej poradni
Chcem sa zaregistrovať

Prevádzkovateľ webstránky, spoločnosť Nutricia s.r.o., využíva na tejto webstránke súbory cookies, ktoré pomáhajú s jej hladkým fungovaním a uľahčujú vám jej používanie. Pokiaľ budete súhlasiť, radi by sme vám ponúkli náš obsah aj formou reklám na sociálnych sieťach a ďalších webstránkach. Viac informácií o používaní cookies.

Online poradňa