COVID-19: Stresujúce obdobie – ako ho zvládať
COVID-19: Stresujúce obdobie – ako ho zvládať
Mgr. et Mgr. Jitka Laštovičková Mgr. et Mgr. Jitka Laštovičková
4 minúty čítania
Je pochopiteľné, že obdobie, kedy ste vy a vaši najmenší uzavretí na dlhší čas v domácnosti, je stresujúce. V článku prinášame niekoľko rád a jednoduchých techník vytvorených na základe Svetovej zdravotníckej organizácie pre deti a rodičov.
Do obľúbených

COVID-19: Stresujúce obdobie – ako ho zvládať

Mgr. et Mgr. Jitka Laštovičková Mgr. et Mgr. Jitka Laštovičková
4 minúty čítania
Je pochopiteľné, že obdobie, kedy ste vy a vaši najmenší uzavretí na dlhší čas v domácnosti, je stresujúce. V článku prinášame niekoľko rád a jednoduchých techník vytvorených na základe Svetovej zdravotníckej organizácie pre deti a rodičov.
Do obľúbených

PRE DETI

Sleepy baby with mum

Ako rodičia, vieme, že každé dieťa je iné, a na stres reaguje každý malý drobec po svojom. Niektoré deti sú citovo závislé, iné sú nahnevané, ostatné nervózne. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ponúka jednoduché tipy a techniky, ktoré pomôžu lepšie zvládať stres, aby ste sa vy aj vaše deti mohli uvoľniť a mali o jednu starosť menej. Pretože šťastné dieťa robí šťastného rodiča.

Vymeňte stres za podporu

Najlepší spôsob ako zmierniť stres dieťaťa je podpora. Nereagujte prehnane, keď sú deti vystresované, situáciu tým iba zhoršíte. Namiesto toho im ukážte, že ich podporujete, počúvajte ich obavy a upokojte ich tým, že ste v tom spolu.

Láska, láska, láska

Tak ako vy aj vaše deti potrebujú extra dávku lásky a pozornosti počas tohto obdobia. Každý deň si nájdite chvíľku a venujte sa iba im. Nezabudnite ich počúvať a uistiť. Ak je to možné, prispôsobte im spôsob relaxu a spoločne sa hrajte, obe strany sa budú cítiť lepšie.

Zostaňte spolu

Skúste byť s vašimi najmenšími čo najviac je to možné. Rozdeliť deti od súrodencov im berie zdroj priateľstva. Ak sú z nejakého dôvodu deti oddelené, uistite sa, že medzi nimi prebieha pravidelný kontakt, či už prostredníctvom telefónu alebo internetového chatu.

Vytvorte rutinu

Zaveďte dennú rutinu. Ak zatiaľ žiadnu nemáte, buďte kreatívni a berte ohľad na vaše okolie a na fakt, že deti radi miešajú učenie s hrou a relaxom počas dňa.

Vysvetlite im, čo sa deje

Ak je vaše dieťatko dosť staré na to, aby chápalo súvislosti, skúste mu vysvetliť čo sa deje ohľadom koronavírusu a ako spoločne eliminujete riziko nakazenia sa. Nebojte sa ich pokojne pripraviť na to, čo sa stane ak niekto ochorie, vaše dieťa je pravdepodobne múdrejšie, ako si myslíte.

PRE RODIČOV

Feet & Hands

Pri zodpovednosti o deti a pokračovaní v bežnom živote akoby sa nič nedialo, nie je nezvyčajné, že sa rodič v takomto období cíti smutný, vystresovaný, zmätený, vystrašený alebo nahnevaný. Tu je pár tipov ako zmeniť perspektívu a premeniť negatívnu situáciu na pozitívnu.

Nie ste v tom sami

Zhováranie sa s ľuďmi je skvelým spôsobom ako vyjadriť svoje pocity a pozdvihnúť náladu. Tak vezmite telefón a zavolajte blízkemu priateľovi alebo rodinnému príslušníkovi, alebo niekomu, koho ste dlhšiu dobu nepočuli. Sme v tom všetci spolu a aj sa z toho spolu dostaneme.

Vždy je čo robiť

Ak musíte zostať v izolácii, dodržujte zdravý a aktívny životný štýl – dodržujte zdravú stravu, nočný spánok, denne cvičte a buďte v kontakte s tými, ktorých máte najradšej. Pokúste sa brať túto situáciu tak normálne ako to len ide a užívajte si to.

Majte čistú hlavu

Fajčenie, alkohol alebo iné drogy môžu trošku pomôcť uniknúť zo situácie, ale nepomôžu vám vyrovnať sa s emóciami. Ak sa cítite zahltení, s niekým o tom hovorte, s blízkym priateľom, sociálnym pracovníkom alebo aj s poradcom.

Ak hľadáte fyzickú alebo mentálnu pomoc, pokúste sa naplánovať si, kam je najlepšie ísť.

Držte sa faktov

Zhromaždite si informácie, ktoré vám pomôžu vyhodnotiť riziko, takže budete vedieť urobiť rozumné preventívne opatrenia. Nájdite si dôveryhodný zdroj, ktorému môžete veriť, ako napríklad webová stránka WHO, alebo národné či lokálne verejné zdravotnícke organizácie.

Informovať sa môžete napríklad na webových stránkach Úradu verejného zdravotníctva SR alebo Ministerstva zdravotníctva SR.

Pokúste sa tiež tráviť menej času pozeraním alebo počúvaním médií. Môže vás to zaplaviť negatívnymi informáciami, čo vám rozhodne nepomôže.

Už ste to predtým zažili

Napriek tomu, že je koronavírus unikátna situácia, spoľahnite sa na techniky, ktoré ste využili v minulosti na prekonanie chorôb alebo iných životných ťažkostí. Vaše osobné obranné mechanizmy a skrytá sila vám znova pomôžu.

Dávajte si pozor!

Buďte informovaní a dodržujte medicínske opatrenia!
Je veľmi dôležité, aby ste boli neustále informovaní o najnovších informáciách a šírení COVID-19, ktoré sú dostupné na webstránke Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) a  na národných a lokálnych verejných zdravotníckych autorít. Prosím, kontrolujte ich na pravidelnej báze. Vždy čerpajte informácie z dôveryhodných a spoľahlivých zdrojov pre vás a vaše dieťa. Tieto informácie nemajú slúžiť ako náhrada za odborné lekárske odporúčania. Kontaktujte profesionálneho zdravotníka v prípade, že máte akékoľvek otázky alebo obavy.


Pomohol vám článok?
Podobné témy
Koronavírus (COVID-19)
Zdieľajte článok s priateľmi
Do obľúbených
Podobné témy
Koronavírus (COVID-19)
Podobné články
Nutriklub stále rastie.
Ďakujeme vám za dôveru.
Chcem sa zaregistrovať
20+
Odborníkov sa zapojilo do tvorby obsahu
45 000+
Spokojných mamičiek a oteckov
350+
Článkov
od odborníkov
25 000+
Zodpovedaných otázok v našej poradni
Chcem sa zaregistrovať
Online poradňa