Prvá menštruácia po pôrode

Nástup menštruácie po pôrode, jej charakter, intenzita a následná pravidelnosť je veľmi individuálna. Prvá menštruácia po pôrode prichádza u žien, ktoré nedojčia, za 6 - 8 týždňov po pôrode. U dojčiacich mamičiek môže menštruácia prísť už za 6 týždňov po pôrode a ďalej sa cyklus dostavuje pravidelne po 28 dňoch alebo v úplne nepravidelných intervaloch, čo v tomto období nie je problém.

Prvá menštruácia po pôrode

Prvá menštruácia sa môže dostaviť tiež kedykoľvek počas dojčenia alebo až 6 týždňov po skončení dojčenia.

Krvácanie je zvyčajne iné, než bola žena zvyknutá pred pôrodom, môže byť výrazne silnejšie, ale aj slabšie. Bolesti v podbrušku môžu byť tiež silnejšie alebo naopak vôbec žiadne.

V priebehu menštruačného obdobia je možné zaznamenať zníženú tvorbu mlieka u dojčiacich žien a bábätko môže tiež materské mlieko odmietať pre zmenu jeho chuti. Vo väčšine prípadov sa situácia po odznení menštruácie opäť upraví.

Chuť mlieka sa mení neustále pod vplyvom stravy mamičky, pod vplyvom hormonálnych a metabolických reakcií. Veľakrát odmietanie materského mlieka nie je ani tak vplyvom zmeny chuti mlieka, ako skôr reakciou na znížený tok mlieka.

Samotná kvalita materského mlieka však zostáva aj pri menštruácii rovnaká.

prvni-menstruace-po-porodu-2-original

Priebeh prvej menštruácie po pôrode

Veľmi často (asi u 50% žien) krvácaniu predchádza hormonálna nerovnováha a s ňou spojené následky: zmeny nálad, úzkosť, únava, podráždenosť, nepokoj, pokles schopnosti sústredenia sa, strata sebakontroly, agresivita, prejedanie, bolesti hlavy a chrbta.

Výraznejši predmenštruálny syndróm (PMS) možno zvládať úpravou diétneho režimu:
  • obmedziť príjem cukrov: cukor zvyšuje vylučovanie B vitamínu, vápnika, horčíka a chrómu z organizmu, čo negatívne ovplyvňuje duševnú pohodu
  • obmedziť soľ: soľ podporuje zadržiavanie vody v tele a zhoršuje pocity nadúvania a oteklost
  • obmedziť pitie kávy: kofeín zvyšuje pocity úzkosti
  • obmedziť konzumáciu červeného mäsa, ktoré obsahuje príliš sodíka a tuku
  • zvýšiť konzumáciu banánov, paradajok, broskýň, ktoré obsahujú draslík (draslík pomáha proti zadržiavaniu vody v tele)
  • do jedálnička zaradiť: biele mäso, ryby, celozrnné pečivo, špargľu, petržlen, žeruchu, artičoky, figy, ďatle
  • zvýšiť príjem tekutín najmä v podobe bylinkových čajov a ovocných štiav, ALE NIE ALKOHOLU
Sú tiež vhodné zmeny životného štýlu:
  • dostatočný pohyb na čerstvom vzduchu, ale NIE nadmerná fyzická záťaž (napr. v posilňovni)
  • maximálna hygiena: niekoľkokrát denne sprcha vlažnou vodou s užitím gélov na intímnu hygienu
  • zamerať sa na vhodné formy relaxácie: pravidelný spánok, aromaterapia, počúvanie relaxačnej hudby
  • užívanie potravinových doplnkov a vitamínov: horčík, vápnik, ktoré tlmia bolesti, B komplex, ktorý znižuje psychické napätie a úzkosť, pupalkový olej obohatený vitamínom E (napr. preparát Orissa).

Kedy je vhodné vyhľadať lekársku pomoc?

Ženy s ťažkým priebehom predmenštruačného syndrómu (PMS) musí vyhľadať pomoc lekára. 

Lekársku pomoc je vhodné vyhľadať aj ak krvácanie, zvlášť silné krvácanie, neustane do 7 dní.

Rovnako tak, ak je krvácanie sprevádzané kŕčovitými bolesťami v podbrušku a teplotou.

Mohlo by vás zaujímať: Otehotnenie po pôrode a počas dojčenia