Cvičenie s deťmi 6 - 12 mesiacov

Deti medzi pol rokom a rokom života sú veľmi rozdielne v telesnom vývoji. Niektoré skôr sedia, iné sa skôr plazia. Poradíme vám tipy, ako cvičiť s vašim dieťaťom.

Hlavičku už držať nemusíte

Jedným z nich je fakt, že deti v tomto vekovom rozmedzí majú stabilné šijové svaly. Pri cvičení s nimi teda nemusíme používať tzv. dvojoporný úchop (podopieranie hlavičky a zadočku), ale jedooporný, kedy dieťa drží hlavu samé a pri väčšine cvikov ich chytáme v oblasti hrudníka.

Viac možností, ale menej spolupráce

Jedna lekcia cvičenia by nemala trvať dlhšie ako pol hodiny. Deti ešte neudržia toľko pozornosť a pribúda jedna menšia starosť, malé bábätko pasívne prijíma všetko, čo s ním robíte. Staršie dieťa, zhruba v ôsmich mesiacoch, už ale dobre vie, koľko vecí zvláda samé a ak sa rozhodne, že na chrbte nebude, nič s tým neurobíte.

Podľa cvičiteľky MUDr. Pavly Loudové platí jedno pravidlo:

Dieťa by sme zásadne nemali nútiť k spolupráci . Ak nechce, cviky, predvádzané na lekciách si len zapamätajte a využite doma. Až bude vaše bábätko pokojne ležať na chrbte, vždy mu môžete precvičiť nohy a ruky. Ak je na lekcii cvičenia skôr zvedavé na ostatných cvičencov, nepretáčajte ho z bruška násilím, nevracajte ho späť na podložku. Osobnosť sa rozvíja a vy by ste skôr ako „poslušnosť“ pestovali nechuť k cvičeniu.

Čo všetko precvičiť?

Najdôležitejší u všetkých cvikov je nepreskakovať vývojové fázy. Dieťa, ktoré ešte samo o sebe nie je v polohe na štyroch, nebudeme v tejto polohe „trénovať“.  Môžeme sa ďalej venovať všetkým cvikom, ktoré sme precvičovali s bábätkami do 6 mesiacov, ale všetky pohyby zintenzívňujeme.

  • Pri ležaní na chrbte a preťahovaní končatín teda ruky aj nohy viac naťahujeme, prepíname alebo robíme väčšie kruhy.

  • Keď dieťa stabilne sedí , zvyčajne je to 7.-8. mesiac, pridávame ďalšie cviky rukami, napr. známe „ťap-ťap ťapušky“.

  • Pohyby, ktoré „nútia“ deti udržovať rovnováhu a vyrovnávať stabilitu . Deti si tak precvičujú svaly na celom tele a okrem toho tieto cviky milujú a berú ako zábavu. Do cvičenia sa tak významne zapájajú veľké lopty . Na nich dávame deti do polohy na bruško aj na chrbát. Rôzne pohyby lopty deti nútia zapájať hlavne šikmé brušné svaly, šijové a chrbtové svaly.

cvicenie-2-original

Tip ako urobiť z cvičenia zábavu 

Všetky cvičenia zvyčajne sprevádzame riekankami a spievaním . Pomáha to rytmizácii pohybu, zapĺňame tak detskú pamäť a okrem toho si dieťa prepája príjemné pocity: cvičenie = mamička + rytmus, pohyb a pravidelnosť. Niektoré názory dokonca hovoria o tom, že by sme mali deťom vytvárať vedomú konštantnú pohybovú schému, pri ktorej sú cviky vždy opakované v presne rovnakom slede.

Tipy na cviky s použitím veľkej lopty:

  • Dieťa položíme na loptu na chrbát,   pridržujeme ho v oblasti bedier a pomalými pohybmi kotúľame loptu od seba a späť. Posilňujeme tak svaly spevňujúce lopatky, dieťa precvičuje aj svalovú súhru v oblasti krku a trupu.
  • Dieťa položíme na loptu na bruško   a držíme ho za kolienka v „žabej pozícii“. Pomalým vychyľovaním do strán mu pomôžeme nájsť ťažisko. Vyprovokujeme vzpriamenie z ramenného pletenca. Dieťa sa opiera o loptu napnutými pažami, hlava je v predĺžení chrbtice.

Ďalšie tipy na cviky:

  • Hra na schovávačku

Dieťa leží na chrbte, tvár mu prikryjeme šatkou a potom mu ju stiahneme. Po opakovaní dieťa začne si sťahovať šatku samé. Rozvíja sa tak sociálny kontakt, orientácia v priestore, cvičí sa svalová súhra.

  • Visenie pod pazuchami

Dieťa držme za trup chrbtom k sebe vo zvislej polohe. Zdvíhame ho a približujeme k podložke, pohupujeme ním. Dieťa aktívne priťahuje obe nohy k brušku a zasa ich napína akoby tancovalo. Precvičuje tak svaly trupu, panvy a nôh.

Čo určite NEROBIŤ?

Snaha rodičov deťom „pomôcť“ môže mať veľa neblahých následkov, a tak na záver uvádzame len pár základných nerestí, ktorých by sme sa mali vyvarovať:

  • Nedávať sedieť deti, ktoré samy od seba ešte nesedia. Tlaky, pôsobiace na chrbticu a medzistavcové platničky sú v sede ďaleko väčšie ako v stoji a ak dieťa nemá dobrú súhru svalstva pozdĺž chrbtice so svalstvom trupu a panvy, ohrozujeme tým zakrivenie chrbtice (skolióza, kyfóza).

  • Nevodiť za ručičky . V tomto vekovom období sa postupne všetky deti samy postavia. Nemali by sme ich ale učiť chodiť vodením za ruky . Zabraňujeme tak prirodzenému vývoju svalovej súhry ako v panvovom pletenci, tak v oblasti nohy. Deti by mali čo najdlhšie liezť po štyroch, aby mohol byť vývoj postupný a primeraný.

  • Nepoužívať chodúľku. Má rovnaký zhubný vplyv ako vodenie za ručičky, ničí klenbu nohy, spôsobuje ploché nohy a skoliózu.

Mohlo by vás zaujímať: Rast zubov u detí.