AHDH - hyperaktívne deti potrebujú predovšetkým vašu pomoc

Ani chvíľu neobsedí, poskakuje, vykrikuje a nevie sa sústrediť. Ak máte takéto správanie doma, je dosť možné, že vaše dieťa je hyperaktívne.

Poruchy správania a hyperaktivita

Ak máte doma ratolesť, ktorá sa práve chystá do škôlky a vy si neviete ani len predstaviť, že vydrží desať minúť pokojne sedieť, potom je celkom možné, že vaše dieťa trpí ADHD, čiže poruchou pozornosti s hyperaktivitou. Ak má navyše aj problémy s hrubou motorikou, treba navštíviť odborníka, aj keď v tomto veku ešte presná diagnóza nie je istá. 

Kedy sa môžu prvýkrát objaviť problémy správania?

Hyperaktívne deti mávajú už v prvých rokoch života problémy, najmä so spánkom a prijímaním potravy. Starším deťom zasa dlho trvá, kým zaspia (až 56 % detí s ADHD v porovnaní s 23 % zdravých detí). U mnohých z nich sa objavujú problémy s častým budením sa. Tieto deti tiež veľmi často škúlia, majú zlú motorickú koordináciu, trpia poruchami správania a učenia (dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia, dysortografia).

Viete, ako s takými deťmi pracovať?

Najdôležitejšie je, aby odborník takéto dieťa vôbec „odchytil“. Detský lekár by ho mal sledovať a v momente, keď sa začne odchyľovať, by ho mal poslať k neurológovi, fyzioterapeutovi, logopédovi (vo veku 2,5 – 3 rokov) a k špeciálnemu pedagógovi (okolo piatich rokov). Počas celého psychomotorického vývoja by mal dieťa sledovať psychológ. 

Čo môžete urobiť sami

Vyžaduje to predovšetkým obrovskú trpezlivosť. Pripravte sa na každodenný boj, ktorý nie vždy vyhráte. Sústreďte sa najmä na rozvoj hrubej motoriky a dôsledne s dieťaťom cvičte. Je to pre jeho dobro. Rodičia majú niekedy problém akceptovať fakt, že ich dieťa potrebuje špeciálnu starostlivosť, veď oni predsa tiež dozreli a nepotrebovali cvičiť a robiť veci navyše. Ideálna metóda cvičenia s dieťaťom by mu mala byť „ušitá“ na mieru. Dôležitá je tiež komplexnosť – jeden odborník to sám nezvládne.

Koho zapojiť do starostlivosti o dieťa s poruchou pozornosti a správania?

  • Fyzioterapeuta – zameriava sa na správny rozvoj hrubej motoriky, senzomotoriky.

  • Logopéda – pomáha s vývojom reči, koncentráciou pozornosti a grafomotorikou.

  • Špeciálneho pedagóga – pomáha rozvíjať percepčné, motorické a kognitívne funkcie, ktoré dieťa potrebuje pri písaní, čítaní, počítaní atď.

  • Psychológa – sleduje aktuálny vývoj psychických funkcií a je koordinátorom, ktorý terapiu riadi, aby dieťa nebolo preťažené.

  • Neurológa – sleduje dieťa po neurologickej stránke.

  • Ortoptika – úzko špecializovaného odborníka, ktorý sa zaoberá nielen liečbou škúlenia a tupozrakosti, ale aj screeningom očných patológií u detí.  

  • Učiteľa – spolupracuje so všetkými vyššie uvedenými odborníkmi a s rodičmi.

A povzbudenie na záver: Chyba nie je vo vašom spôsobe výchovy, to si veľkými písmenami napíšte niekam na stenu!