26. týždeň tehotenstva

dvadsiaty šiesty týždeň tehotenstva - Nutriklub

Vaše bábätko teraz v brušku prechádza rýchlym rastom. Snažte sa zostať aktívna, cvičte a prispôsobte všetko rastúcemu brušku. Tiež sa naučte, aké fyzické aktivity vám pomôžu znížiť riziko tehotenskej cukrovky.

Čo sa deje vnútri vášho tela?

Pravidelné cvičenie a fyzická aktivita pomáhajú zvládať veľkú námahu spojenú s tehotenstvom. Okrem toho zlepší ľahký šport vašu silu, ohybnosť a vytrvalosť, čo sa vám bude hodiť pri pôrode a po ňom. Ženy, ktoré v tehotenstve pravidelne cvičia a precvičujú napríklad svaly panvového dna, mávajú ľahší pôrod a po pôrode sa rýchlejšie dostanú do formy. Je však dôležité, aby ste cvičili bezpečne a predovšetkým počúvali svoje telo.

Čo by ste mali pri cvičení rešpektovať: 

  • Počúvajte svoje telo a nevyčerpajte sa.
  • Začnite zľahka a postupne zvyšujte záťaž až na úroveň, ktorá sa vám bude zdať ideálna.
  • Prispôsobujte cvičenie svojmu stavu – nemusíte robiť rovnaké aktivity ako pred tehotenstvom, ak nie sú bezpečné (napríklad lyžovanie, vzpieranie a pod.).
  • Ideálna je chôdza, ktorá je okrem toho aj bezpečná.
  • Plávanie je tiež vhodné, spevnia sa pri ňom svaly a zlepší sa vytrvalosť. Hmotnosť tela je nadľahčovaná, takže je nepravdepodobné, že by ste si natiahli nejaký sval.
  • Vyhýbajte sa namáhavému cvičeniu v teplých dňoch.
  • Pite veľa tekutín.

Riziko tehotenskej cukrovky

Tzv. gestačný diabetes postihuje asi 2 – 6 % tehotných žien. Keď sa nesleduje, môže znamenať riziko pre matku aj dieťa. Pankreas nepracuje tak, ako má, a neprodukuje dostatok inzulínu pri riadení zvýšenej hladiny glukózy v krvi. Cukor sa tak dostáva cez placentu k dieťaťu , a to sa musí so zvýšenou hladinou glukózy vyrovnať. Deti matiek, ktoré majú tehotenskú cukrovku, bývajú pri pôrode väčšie a ich pôrodná hmotnosť je vyššia ako 4 kg. Preto sa okolo 25. týždňa tehotenstva robí tzv. orálny glukózový tolerančný test, podľa ktorého sa zistí, či netrpíte tehotenskou cukrovkou.

Jedálniček tehotnej diabetičky

Gestačný diabetes môžete dostať pod kontrolu zdravou stravou a pravidelným cvičením. Rozložte si jedlo na šesť až sedem porcií denne, obmedzte potraviny s vysokým glykemickým indexom (jednoduché cukry, ako biele pečivo, sladké ovocie, bonbóny, sladké nápoje atď.). Niektoré budúce mamičky však potrebujú dokonca liečbu inzulínom, aby sa predišlo poškodeniu plodu aj matky. Ak máte tehotenskú cukrovku, budete pod lekárskym dohľadom a bude vám poskytnutá odborná starostlivosť v diabetologickom centre. Tehotenská cukrovka však vo väčšine prípadov po pôrode zmizne sama.

Vývoj vášho dieťaťa v 26. týždni tehotenstva

Vaše dieťa v 26. tt meria asi 36 cm a váži okolo 760 gramov. Počas niekoľkých nasledujúcich týždňov prejde dieťa významným rastovým špurtom – obdobím veľkého hmotnostného prírastku. Budete cítiť kopanie a silné pohyby. Zároveň je to práve 26. týždeň, keď vaše dieťa prvýkrát otvorí oči . V tejto fáze však vidí veľmi rozmazane a môže vidieť len rôzne tiene jasu. Keď zasvietite jasným svetlom na svoje brucho, zacítite, ako dieťa zareaguje. Srdce je stále silnejšie a je schopné efektívne cirkulovať krv. Srdcová frekvencia klesá, ale dievčatká mávajú zvyčajne vyššiu tepovú frekvenciu ako chlapci. Pľúca stále rastú a dozrievajú, pod kožou sa začína hromadiť tuk.

Páči sa vám tento článok?

Potom si nenechajte ujsť informácie o ďalších týždňoch tehotenstva. Budeme vám ich pravidelne posielať, stačí aby ste zadala svoj e-mail.

Ako môžete dieťatku pomôcť k zdraviu?

Výskumy ukázali, že vyšší príjem polynenasýtených mastných kyselín (LCP) v tehotenstve môže prispieť k zníženiu rizika predčasného pôrodu. Tieto omega-3 mastné kyseliny sú spojené aj s lepšími psychomotorickými schopnosťami dieťaťa v detstve, čo je dôvod, prečo by mali byť súčasťou jedálnička dieťaťa aj po narodení. Teraz dostáva vaše dieťa LCP mastné kyseliny prostredníctvom placenty, po narodení získa stály prísun prostredníctvom materského mlieka.

Hladina LCP kyslín, ktorú dieťa dostáva, závisí od množstva týchto tukov vo vašej strave. Ich hlavným zdrojom sú čerstvé tučné ryby, ako je makrela alebo sardinky. Snažte sa zjesť dve porcie týždenne . Vyvarujte sa užívania čistého rybieho tuku v tehotenstve, pretože môže obsahovať vysoké množstvo vitamínu A, ktorý môže predstavovať riziko pre vaše dieťa. Viac informácií o  vhodnej výžive v tehotenstve aj detstve vášho potomka vám prináša nutričné programovanie v ranom veku.

Váš sprievodca tehotenstvom

Majte informácie o vývoji vášho bábätka vždy poruke s našou aplikáciou Nutrimimi .