Čo môžete urobiť každý deň pre zdravie svojho dieťaťa?

Posilnenie imunity, pobyt vonku, otužovanie, sauna,

Vyvážená strava s dostatkom ovocia, zeleniny a mlieka, ale rovnako aj pohyb a pobyt na čerstvom vzduchu, to všetko podporuje správny vývoj imunity vášho dieťaťa.

Posilnenie imunity

Mamičky vedia, že dieťa, ktoré sa prehupne cez prvé narodeniny je veľmi aktíve. Batoľatá poznávajú okolitý svet, navštevujú kolektívne zariadenia, zoznamujú sa s množstvom nových vecí. A to všetko má vplyv na zvýšenú náchylnosť k infekciám . Preto je dôležité myslieť aj na tzv. režimové opatrenia, ktorými môžete zvýšiť ich imunitu.

1. Pobyt vonku a pohyb dieťaťu prospeje

Imunitu dieťaťa môžete podporiť nielen vhodnou stravou, ale tiež dostatkom pohybu na čerstvom vzduchu . Každá hodina strávená niekde vonku, kde nie je príliš veľa smogu a prachu, je doslova dar pre zdravie. Pobytom na čerstvom vzduchu sa dieťa zároveň otužuje a znižuje sa jeho chorobnosť.

Vedeli ste?

Podľa štatistík dieťa ochorie do 10 rokov napríklad až 100 – krát? A len malé percento detí je chorých preto, že by mali poruchu imunity. Aby ste sa tomu vyhli, je potrebné ich imunitný systém dobre a vhodne „naštartovať“.

Ani zima by vás teda nemala odradiť od pravidelných prechádzok vonku. Pokiaľ budete dieťa držať len vo vnútri, bude chúlostivejšie a teda aj častejšie choré. S deťmi buďte vonku 2 – 3 hodiny (podľa počasia), v zime skráťte čas, ale zvýšte počet vychádzok. A na prechádzky choďte aj s dojčaťom (do mínus 5 stupňov Celzia).

2. Ako dieťa obliekať

Pri pobyte vonku by ste nemali zabúdať na správne oblečenie. Pre obliekanie batoliat platia v podstate rovnaké pravidlá ako pre dospelých. Najmä v chladnejších mesiacoch by ste sa mali držať hesla: vrstviť. To znamená, že sa obvykle využívajú tri základné vrstvy, kedy každá vrstva plní svoju funkciu . Vďaka tomu sa bude dieťa cítiť pohodlne.

  • Prvou vrstvou býva tzv. termobielizeň, ktorá vsakuje pot a dieťa potom nemá pocit mokra a chladu.

  • Druhá vrstva zase udržuje teplotu a odvádza vlhkosť od tela.

  • Tretia vrstva býva väčšinou nejaká bunda alebo kombinéza, ktorá chráni pred nepriaznivými vplyvmi počasia, je odolná voči vetru a nepremoká.

3. Otužovanie vzduchom a saunou

Výhody otužovania sú neprekonateľné:

  • stimuluje látkovú výmenu,

  • celkovo aktivizuje detský organizmus,

  • navodzuje pohodu,

  • zvyšuje chuť do jedla,

  • posilňuje imunitu.

Základné tipy na otužovanie:

  • Aby deti neboli chúlostivé, neprekurujte byt a otužujte ich napríklad studeným vzduchom.

  • Učte spať deti pri otvorenom okne, najskôr v letných mesiacoch a potom aj v zime. Samozrejme, dieťa poriadne oblečte, aby neprechladlo.

  • V miestnosti, kde dieťa spí, by nemala byť teplota vyššia než 18 stupňov Celzia.

Všetko ale robte postupne a nenásilne, vždy s pomocou dieťaťa, napríklad formou hry.

Kedu je pre dieťa vhodná sauna?

So saunovaním môžete začať bez lekárskeho vyjadrenia v šiestom mesiaci. Podstatou saunovania je otužovanie teplou a studenou vodou, čo v tele vyvoláva procesy, ktoré prospievajú v boji s chorobami. Ak budete chodiť s deťmi do sauny, posilníte ich imunitný systém a budú tak menej choré.

Najlepšie je chodiť do sauny aspoň 1x týždenne, pre malé deti je vhodnejší popoludňajší čas, pretože potom budú príjemne unavené a rýchlejšie zaspia . Týždenný rytmus je dôležitý aj preto, že hladina imunoglobulínu A, ktorý chráni sliznicu dýchacích ciest pred infekciami, má vrchol pôsobenia 6 dní.

Pozor!

Saunovať sa môžu len zdravé deti, vždy sledujte, ako dieťa reaguje na teplo. Pobyt v saune by nemal prekročiť 3 – 5 minút.