Odstavenie medzi 6. a 12. mesiacom

Strava pri a po odstavení (prechod na zmiešanú stravu), ako sú prvé príkrmy, má priamy vplyv na zdravie vášho dieťatka a fungovanie jeho mozgu aj v dospelosti.

Ako príkrmy môžu ovplyvniť zdravie detí v dospelosti 

Počas 2. polroku života vášho dieťatka začnú príkrmy a prvá pevná strava predstavovať čím ďalej väčší podiel prísunu živín vášho dieťaťa.

V rovnakú chvíľu je detský imunitný systém v najrýchlejšej fáze svojho vývoja – snaží sa vybudovať obranyschopnosť, ktorá bude dieťa chrániť po celý život. Mozog dieťaťa je teda nastavený na nasávanie informácií a prispôsobovanie sa vonkajším vplyvom. Zároveň sa formuje jeho schopnosť učiť sa.

Vedecký odbor o epigenetike ukazuje, že výber jedla v tomto období môže pozitívne ovplyvniť jeho imunitný systém a funkciu mozgu. Dôsledky jedálnička sa potom prejavujú po celý život.

Posilňujeme imunitný systém dieťaťa

Všetko, čo vaše dieťatko papá a pije, ovplyvňuje rovnováhu v jeho črevách. Mikroflóra v črevách potom tvorí prvú líniu v boji s mikróbmi a potenciálne nebezpečnými baktériami, ktoré by mohli spôsobiť infekciu alebo odštartovať alergiu.

Podporte jeho imunitný systém vhodnými príkrmami, keď plánujete dieťa odstaviť, aby malo zdravú črevnú mikroflóru.

O príkrmoch pre zlepšenie imunity

Niektoré mliečne kyslé výrobky obsahujú prospešné baktérie, známe ako probiotiká. Pre malé deti je najlepším probiotickým pokrmom biely jogurt s aktívnymi kultúrami. Podobné probiotiká sú súčasťou črevnej mikroflóry každého z nás.

Iné potraviny zasa obsahujú vlákninu – prebiotiká. Tie slúžia ako potrava pre probiotiká, ktoré sa vďaka nim množia. Množia sa teda naše „prospešné baktérie.“ Prebiotiká sa v prírode nachádzajú v potravinách, ktoré sú vhodné pre detské príkrmy, ako sú:

  • Zelenina a   ovocie
  • obilninové kaše
  • batoľacie mlieka obsahujúce prebiotické oligosacharidy

Pravidelnou konzumáciou týchto potravín môžete zlepšiť črevnú mikroflóru a podporiť správnu funkciu imunity dieťaťa. Deti potom môžu lepšie odolávať bežným detským chorobám. Do dospelosti budú mať pritom dobrý základ aj v stravovacích návykoch.

Teraz je na čase začať podporovať budovanie detskej imunity.

ENP a vývoj detského mozgu

Medzi 6. a 12. týždňom života dieťaťa sa zvyšuje aktivita v prednom laloku mozgu. Táto oblasť je zodpovedná za komplexné funkcie, ako je komunikácia s bezprostredným okolím a vzťahy s ostatnými ľuďmi. Nové podnety a spoločné hry podporia jeho ďalší rozvoj a pozitívny vzťah k okoliu.

Epigenetika ukazuje, že ľudský mozog je v ranom veku veľmi flexibilný a správna výživa môže prispieť k využitiu jeho pravého potenciálu. 

Vzhľadom k tomu, že je v tomto období dieťa dojčené, môžete so svojím jedálničkom bohatým na živiny, ktoré prispievajú k rozvoju mozgu, vyvíjajúcemu sa dieťatku pomôcť. Tieto látky prechádzajú do materského mlieka a ich množstvo závisí práve na príjme v strave matky.

LCP mastné kyseliny  (omega 3) do takéhoto jedálnička patria. Tučné ryby ako losos podporia tvorbu nových nervových spojov a pomôžu dieťaťu k zdraviu v dospelosti. Vyberajte preto tie správne jedlá pre rozvoj mozgu vášho dieťaťa.