Čo sú to postbiotika?

Vedci zisťujú, že prospešné baktérie - probiotiká, ktoré sa človek snaží prijímať v strave pre ich pozitívny vplyv na zdravie - nemusia mať samé o sebe taký veľký vplyv, ako sa doposiaľ myslelo. Vedci totiž zisťujú, že možno probiotiká sama o sebe nie sú tým zásadným pre naše telo, ale prikláňa sa k tomu, že benefitom pre ľudské zdravie sú práve postbiotika

Posilňovanie imunity

Metabolity prospešných baktérií sú blahodárne pôsobiace látky vyrábané priateľskými baktériami v priebehu fermentácie. Najnovšie štúdie odhalili, že tieto prospešné látky môžu oslabiť nepriateľské baktérie a tým napomôcť prevencii chorôb a infekcií. Posilňujú imunitný systém a sú obzvlášť dôležité v dojčenskom veku, kedy sa celý imunitný systém vyvíja. Ukazuje sa, že tieto látky napodobňujúce funkciu materského mlieka môžu mať vplyv na redukciu zápalov a dokonca by mohli hrať dôležitú pozitívnu rolu pri rozvoji diabetu či pri syndróme dráždivého čreva.

Kde sa tieto metabolity berú?

Metabolity vznikajú špeciálnym procesom priamo z priateľských baktérií. Tie zas k svojmu životu potrebujú energiu, ktorú im dodávajú prebiotické oligosacharidy. Dodaním týchto dvoch zložiek do stravy sa zlepšuje funkcia čreva a trávenie potravín, a dochádza k posilneniu imunity.

Probiotika vs. prebiotické oligosacharidy

Probiotiká – živé priateľské/prospešné baktérie v potravinách (obzvlášť baktérie mliečneho kvasenia), ktoré majú okrem iného pozitívny účinok na črevnú mikroflóru. Nájdeme ich napríklad v jogurte.
Prebiotické oligosacharidy – výživa pre probiotiká. Jedná sa o typ rozpustnej vlákniny, ktorú naše telo nedokáže stráviť.
Metabolity prospešných baktérií – výsledok práce baktérií počas metabolického procesu a zvyšné časti buniek prospešných baktérií.