9. týždeň tehotenstva

V 9. týždni tehotenstva môžete pociťovať omnoho väčšiu únavu a zdravá strava vám pomôže, aby ste získali viac energie. Niektoré potraviny však môžu predstavovať riziko pre vás aj vaše dieťa. Prečítajte si, ktorým potravinám sa vyhnúť.

Čo sa deje vnútri vášho tela?

Vaše telo musí, rovnako ako v 8. týždni tehotenstva, tvrdo pracovať, aby dalo všetko potrebné nielen vám, ale hlavne rastúcemu plodu. Môžete sa cítiť unavenejšia a pociťovať zvýšenú potrebu spánku . Keď na vás únava doľahne, nebráňte sa jej a rozhodne si odpočinok doprajte.

Vývoj vášho dieťaťa je zároveň veľmi závislý od výživy, ktorú dostáva dieťa cez vás. Preto dbajte na správnu prípravu jedla a riziká, ktoré môžu niektoré jedlá v tehotenstve predstavovať.

Potraviny, ktoré môžu spôsobiť otravu jedlom:

  • Surové vajcia alebo vajcia, ktoré nie sú uvarené natvrdo.
  • Potraviny, do ktorých sa pridávajú vajcia (napríklad zmrzliny, majonéza a podobne).
  • Surové alebo nedostatočne tepelne upravené mäso, najmä kuracie alebo rybie, vrátane tatárskeho bifteku či údeného lososa a sushi.
  • Nepasterizované mlieko, syry alebo jogurty.

Vývoj vášho dieťatka v 9. týždni tehotenstva

Vaše dieťa teraz meria okolo 2 cm. Zásadná premena sprevádza končatiny. Prsty strácajú plávajúci vzhľad a sú teraz rozdelené na desať jednotlivých prstov . Sú vytvorené základy pre dvadsať mliečnych zubov, vytvárajú sa slzné žľazy a začína sa aj tvorba slzného kanálika. Aj keď zatiaľ nemôžete cítiť pohyby dieťatka, dieťa je stále aktívne. Môže pohybovať rukami aj nohami, otáčať hlavou, krútiť prstami, otvárať a zatvárať ústa.

Ako môžete dieťatku pomôcť k zdraviu

Živiny, ktoré vaše dieťa dostáva v priebehu tehotenstva a v prvých troch rokoch života, ovplyvní to, ako budú jeho bunky naprogramované do budúcnosti. Tieto poznatky tvoria základ nutričného programovania v ranom veku, ktoré môžete využiť pre zabezpečenie zdravého vývoja vášho dieťatka.

Potraviny, ktoré môžu mať nepriaznivý vplyv na vývoj vášho dieťaťa:

  • Pečeň a produkty z pečene, ako sú pečeňové paštéty a podobne. Tie so sebou nesú riziko ochorenia listeriózou a môžu obsahovať aj vysoké hodnoty vitamínu A, ktorý v nadmernom množstve môžu spôsobiť vrodené chyby a pečeňovú toxicitu.
  • Niektoré morské ryby, ako napríklad žralok alebo mečúň, často obsahujú ortuť, ktorá môže poškodiť vaše dieťa. Malé množstvo toxínov môžu obsahovať aj tučné ryby, ako je makrela, tuniak, sardinky či pstruh. Ale pokiaľ ich nebudete konzumovať  každý deň, sú, naopak, prospešné, pretože poskytujú celý rad živín, vrátane omega-3 mastných kyslín, ktoré potrebuje mozog vášho dieťaťa. Obmedzte ich konzumáciu na dve porcie týždenne.

Páči sa vám tento článok?

Potom si nenechajte ujsť informácie o ďalších týždňoch tehotenstva. Budeme vám ich pravidelne posielať, stačí aby ste zadala svoj e-mail.

Správna výživa

Zdravá a vyvážená strava v tomto období ovplyvňuje celý priebeh vášho tehotenstva. Pripravili sme pre vás jedálniček podľa BMI aby sme vám pomohli mať vašu výživu pod kontrolou. 

Váš sprievodca tehotenstvom

Majte informácie o vývoji vášho bábätka vždy poruke s našou aplikáciou Nutrimimi .