12. týždeň tehotenstva

Vaše dieťa v brušku stále rastie a už to na vás môže byť vidieť. Zistite, ako môžete pozitívne ovplyvniť budúce zdravie dieťaťa v dvanástom týždni tehotenstva, a to predovšetkým vyhýbaním sa nevhodným potravinám.

Čo sa deje vnútri vášho tela?

Okolo 12. týždňa tehotenstva sa vaša maternica zväčšuje a stúpa nad lonovú kosť. Tlačí na panvové a brušné orgány a len ťažko zapnete nohavice. Tehotenstvo už na vás začína byť vidieť, takže by ste si mali zabezpečiť vhodné oblečenie. Je to tiež obdobie, keď je už zvyčajne najvyššie riziko potratu za vami a vy môžete oznámiť svojmu okoliu, že ste tehotná. Pre mnohé ženy je to okamih, keď začnú vnímať svoje tehotenstvo naplno.

Vývoj vášho dieťaťa v 12. týždni tehotenstva

Vaše dieťa je teraz asi 48 - 54 mm dlhé a váži okolo 14 gramov. Jeho tvár začína vyzerať ako tvár človeka. Uši sú dotvorené a majú svoje miesto po stranách hlavy. Začínajú rásť vlasy a na prstoch na rukách a nohách sa tvoria mäkké nechty. V ústach sú už základy mliečneho chrupu. Utvárajú sa hlasivky, dozrievajú chuťové bunky a začínajú sa spevňovať kosti. Dieťa sa vie pohybovať, a aj keď to ešte nebudete cítiť, keď je hore, kope nohami alebo si cmúľa palec.

Váš sprievodca tehotenstvom

Majte informácie o vývoji vášho bábätka vždy poruke s našou aplikáciou Nutrimimi .

Ako môžete dieťatku pomôcť k zdraviu

Bunky vášho dieťatka sú vysoko adaptabilné, takže je jednoduché ich správne naprogramovať. To znamená predovšetkým to, že im budete poskytovať stabilný prísun správnych vitamínov a živín práve v tejto fáze. Podľa vedy o nutričnom programovaní v ranom veku má správna strava pozitívny vplyv na dlhodobé zdravie dieťaťa v dospelosti. Správne sa stravovať však znamená okrem toho aj vedieť, akým potravinám sa vyhnúť.

Páči sa vám tento článok?

Potom si nenechajte ujsť informácie o ďalších týždňoch tehotenstva. Budeme vám ich pravidelne posielať, stačí aby ste zadala svoj e-mail.

Potraviny, ktoré sa v tehotenstve neodporúčajú:

  • nedostatočne tepelne upravené alebo surové vajcia či potraviny, do ktorých sa vajcia pridávajú (napríklad majonéza a pod.)
  • nedostatočne tepelne upravené mäso (kuracie či rybie)
  • surové mäso alebo pokrmy typu sushi, tatársky biftek či údený losos
  • nepasterizované mlieko, syry či jogurty
  • mäkké syry, ako je camembert, ricotta či syry s modrou plesňou
  • pečeň a výrobky z pečene, ako je napríklad pečeňová paštéta – tie môžu obsahovať nadmerné množstvo vitamínu A, ktorý by mohol poškodiť vaše dieťa
  • mečúň, žralok či tuniak môžu obsahovať ortuť, ktorá je vo zvýšenom množstve pre plod nebezpečná Neznamená to však, že nemôžete ryby jesť – postačia 1 – 2 porcie týždenne.